Logo Spot Workshops

Blog

Tips voor het verhuren van een workshop of event locatie

Geschreven door Sientje van Spot

4 min read

Heb jij een prachtig pand? Een leuke zolder? Een mooie boerderij? Een toffe schuur? Een coole hal? Kortom een unieke ruimte die je verhuurt of wil verhuren aan anderen? Voor workshops, events, meetings etc. Maar zoek je nog tips over hoe je dit kan aanpakken? Lees dan zeker even verder.

Iedereen die een locatie verhuurd heeft het al eens meegemaakt, te weinig respons op de verhuur, een klant die plots afhaakt of allemaal aanvragen maar, geen echte boekingen. Wij geven je graag 3 concrete tips om meer verhuur te realiseren.

In onze "Locatie Boost Cursus" mochten we al tientallen locatie eigenaars helpen met de verhuur van hun locatie. Of hielpen we toppers die de droom hadden een locatie uit te baten en dit mét succes wilden doen. De tips hieronder maken je hopelijk alvast warm en zijn hulpvol. Wil je er alles over weten? Bekijk dan zeker de cursus.

Tips voor het verhuren van een workshop of event locatie

Tip 1: Website en informatie

Duidelijkheid en transparantie van jouw aanbod is zo belangrijk. In tijden als de onze is de beschikbaarheid en juiste informatie geen luxe meer, maar een hygiënefactor. We worden constant overladen met informatie en dus loopt de gemiddelde consument met een filter op. Ze willen we in een fractie van een seconde de informatie (die ze nodig hebben om een beslissing te maken) terugvinden. Hoe kan je ervoor zorgen dat de informatie over het huren van jouw locatie duidelijk is en aanzet tot actie?

Ten eerste moet je website volledig in orde zijn. Het is het HQ van jouw bedrijf en dus van je locatie. Platformen en sociale media geven vaak de eerste indrukken en ‘awareness’ over jouw locatie maar, de klant weet dat alle informatie uitgebreider gebundeld op de website zou moeten staan. Tevergeefs zijn er nog heel wat websites die niet voldoen aan de nood van de klant die duidelijke informatie wilt. Zorg dat alle praktische info zoals prijs, capaciteit, mogelijkheden, parkeermogelijkheid, adres, ... duidelijk terug te vinden zijn op de website. De klant apprecieert dat en op lange termijn jijzelf ook ;)

Tip 2: Klanten bereiken via social media

Sociale media en de impact er van is niet meer weg te denken in de 21ste eeuw. Reden genoeg dus om te zorgen dat je met je locatie aanwezig bent op verschillende platformen. Ook al is sociale media niet de manier om een boeking binnen te halen, toch is het belangrijk dat er duidelijke informatie terug te vinden is. Al gaat het over enkele foto’s die duidelijk weergeven wat mensen van je locatie kunnen verwachten.

Zorg dat je klanten up-to-date worden gehouden door geregeld over nieuwigheden op je locatie te praten. Heb je een nieuw zomers gerechtje dat je aanbiedt tijdens de pauze van een verhuurde locatie? Maak dan een aantrekkelijke post en laat iedereen zien waar jouw locatie voor gaat en staat, dat geeft een leuk en warm gevoel.

Tip 3: Responstijd

Onmiddellijke voldoening (in het Engels instant gratification) is net zoals sociale media niet meer weg te denken in deze tijd. Je wilt een film kijken? Nog geen twee minuten later heb je een film op Netflix klaarstaan. Je wilt een nieuwe gsm? Via heel wat distributie bedrijven heb je hem vandaag nog in huis zonder naar de winkel te gaan. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met voorbeelden geven. 

Het feit dat we verwend worden met zo’n snelle voldoening van onze nood door enkele websites of bedrijven, zorgt er voor dat als maar meer en meer bedrijven dit doen en de klant gewend raakt aan deze “onmiddellijke voldoening”. Dat wil zeggen dat het ongelofelijk belangrijk is om te zorgen dat als je bepaalde informatie niet zomaar beschikbaar zet op je website (met gegronde reden kunnen wij daar zeker in komen), je wel moet zorgen voor een snelle responstijd. 

Als je niet snel genoeg antwoord hebben mensen vaak al een andere locatie gecontacteerd of zich misschien zelfs al bedacht. Probeer toch elke dag je communicatiekanalen te bekijken en zo nodig vragen te beantwoorden. Een dagje of twee daar kan iedereen inkomen maar wacht zeker geen week met antwoorden tussen twee mails of berichtjes.

Nog méér tips om meer verhuur te realiseren?

Zo, nu jij de 3 meest voorkomende fouten weet, ben jij al 3 stappen voor op jouw concullega’s om het goed te doen en zo meer boekingen te krijgen voor jouw locatie. Wil jij graag concrete technieken ontvangen om:

- Met jouw website heel vindbaar te zijn als men "Locatie regio X" intypt?

- Snel groeien en veel klanten bereiken op social media?

- Weten welke tarieven je kan vragen?

- Een aanbod neerzetten dat voor je past?

Dan is de Locatie Boost Cursus echt iets voor jou! :) Je bent meer dan welkom.